Løpeturen Hjørundfjorden rundt - spørsmål og svar

Bilder fra etappe 2: Trandal - Råna - Patchellhytta.
Bilder fra etappe 2: Trandal - Råna - Patchellhytta. Foto: Robert Kvalsvik

I slutten av august (22. - 26. august) inviterer vi til tur rundt Hjørundfjorden. For å nå rundt fjorden, er det lagt opp til litt lengre dagsetapper .Vi har snakket med én av turlederne, Jens-Petter Follestad Grebstad, om hva som kreves av form. Han, og medturlederen, har brukt sommeren til å gjøre seg godt kjent med etappene rundt fjorden.

Hvem passer denne turen for?
Turen passer for folk som liker å løpe i fjellet, men også for “vanlige” turgåere som liker å gå litt lengre dagsetapper, gjerne med litt høydemetre underveis. Vi pakker også så lett som vi kan, og kjøper mat der vi overnatter, bl.a. på den historiske Patchellhytta. Lettere sekk tillater et litt høyere tempo både når vi skal opp og ned.

Hvilket tempo legger dere opp til da?
Siden turen går over flere dager kan vi ikke presse for hardt på tempoet. Det vil bare resultere i unødvendig lang restitusjonstid. Vi går i et jevnt tempo i motbakkene, og satser på lette løpesteg på flatene og i nedoverbakkene så lenge stien er god nok for det. Vi er to turledere, så dersom noen i gruppen til springe litt på i innspurten til neste hytte, mens andre vil ta det litt roligere, kan vi dele oss i to mindre grupper.

Det er altså ikke om å gjøre å komme først frem til neste overnattingssted?
Nei, det er fremdeles lyst lenge, så vi kan bruke dagene. Terrenget er storslagent og må nytes underveis også. Blir det fint vær, får vi med oss flotte topper underveis. Blir sikten dårlig i høyden, har vi alltid en alternativ rute å følge ned i dalene.

Tar du utfordringen?

Bilder fra etappe 2 Trandal - Råna - Patchellhytta.
Bilder fra etappe 2 Trandal - Råna - Patchellhytta. Foto: Robert Kvalsvik

Skrevet av Kari Halland 10. august 2018