Fra fjord til fjell på Vestlandet

Mye fjell, mye sol og et gløtt av fjord: årets utgave av klassikerturen 'Fra fjord til fjell på Vestlandet' ble avholdt i Gaupne, og 12 fornøyde turdeltakere kunne kose seg med tre knallfine skidager og 4000 høydemeter.

Dag 1. På vei mot Hest.
Dag 1. På vei mot Hest. Foto: Ingvar Kalberg
I strålende vårvær møttes ni stykker ved AdO Arena på en torsdags ettermiddag tidlig i april, og etter pakking av ski i biler satte vi kursen mot Sognefjorden i strålende sol. Vel framme i Gaupne var antallet økt til fjorten skiglade mennesker, og før leggetid på Sandvik Camping ble planen for neste dags tur gjennomgått av våre flinke turledere Endre og Are.

Fredag morgen opprant med strålende vær, og fra kjøkkenvinduet kunne vi se dagens turmål Hest badet i sol. En kjapp kjøretur senere sto vi klare på parkeringsplassen, og etter en dobbel kameratsjekk la vi i vei oppover mot toppen. Etter en kort etappe gjennom skogen kunne vi igjen nyte utsikten mot toppen mens høydemetrene rant unna en etter en. Lunsjpausen ble utnyttet til å grave en snøprofil, og skredekspertene kunne konkludere med at vår lunsjplass kunne skilte med trygge snøforhold. En liten skitur senere sto vi ansikt til ansikt med selve toppen. Her satte de fleste igjen skiene for å gå på beina opp, og etter en kort klyvetur i bratt snø kunne vi nyte utsikten mot Jostedalen og Veitastrondsvatnet. Returen ble bestemt av hvor vi kunne unngå farlige skavler, og i første trygge heng tok vi fart én og én og kastet oss ut i fine svinger nedover fjellsiden. Føret varierte fra mykt vårpudder til tyngre jobbesnø, og det var plenty av både store smil og slitne lår i gruppa da vi til slutt kunne skli ut den siste transportetappen bort til bilene. Det var stort behov for påfyll av næring, og alle fikk fylt lagrene godt opp igjen da de rutinerte turlederne organiserte både ventepølser, bakt ørret og iskrem med varm sjokoladesaus.
Lunsj og graving av snøprofil.
Lunsj og graving av snøprofil. Foto: Achim Mall
Siste skispor før flott klyvetur til toppen.
Siste skispor før flott klyvetur til toppen. Foto: Are Mossefinn Sandvik
Lørdagen var alle i bilene klokken 08:30 presis, klare for en ny solskinnsdag på ski. Turen gikk inn til Krundalen, hvor vi parkerte bilene og satte skituppene rett oppover mot stølene i Røykjedalen. Turledernes anslag om en kjølig oppstart i skyggen slo ikke til, og snart gikk alle i lett vårbekledning og svettet i sola. Den bratte oppstigningen ble snart avløst av slakere terreng opp mot Tverranibba. Vel oppe på toppen kunne vi nyte en storslått utsikt mot Hurrungane på den ene siden og Jostedalsbreen på den andre siden, og både fotoapparat og mobiltelefoner fikk nok å gjøre. Etter Tverranibba var plan A å kjøre ned igjen til Krundalen via Grønskreda, og vi traverserte ut for å sjekke forholdene. På toppen av denne nedkjøringa kunne vi imidlertid konkludere med at mesteparten av dalen var pakket med skredmasser. Utsikten til en rimelig tung og gledesløs nedkjøring, kombinert med en relativt stor gruppe, gjorde at turlederne tok avgjørelsen om å snu og kjøre ned der vi kom opp isteden. Plan B viste seg å være en utmerket plan, og da vi kunne kjøre store svinger i myk solpåvirket snø ned mot Røykjedalen, var det med både jubel og store glis. Ned skogen ble det litt hardere forhold, men til slutt løsnet det der også, og den siste biten inn til bilene kunne vi kose oss i morsom skogsslush. Vel nede på campingen igjen ventet atter en treretters kulinarisk opplevelse; ventepølser, nydelig ytrefilet av svin og herlig iskrem.
Dag 2. Røykjedalen.
Dag 2. Røykjedalen. Foto: Ingvar Kalberg
Lunsj i strålende sol.
Lunsj i strålende sol. Foto: Achim Mall
På turens siste dag skulle vi atter en gang på tur rett ved Gaupne, denne gangen til Asbjørnnosi. Værmeldingen hadde hintet om mer vind denne dagen, men godværet fikk overtaket denne dagen også, og hele turen foregikk i strålende sol med bare noen få vindpust. Utsiktene til fin nedkjøring ble jevnlig diskutert på veien opp, og vi var spente på om vi fikk skare, pudder eller slush. Etter en kort stopp på toppen for å beundre utsikt både mot Hurrungane og Sognefjorden, ta av feller og fotografere gruppa, startet jakten på gromsneen. Bekymringen for isete skare forsvant som dugg for solen da vi kunne slippe oss ned den første bakken, og nedkjøringen kunne by på både løs, tørr snø og myk vårslush. Da vi til slutt var på plass i bilene på vei hjem igjen kunne vi se tilbake på tre tettpakkede vårdager med god turledelse, flotte toppturer, hyggelig selskap og god mat. Det er ingen tvil; denne turen blir fullbooket også neste gang den settes opp!
På vei mot Asbjørnnosi.
På vei mot Asbjørnnosi. Foto: Berit Reppen Lorentzen
Flotte svinger på søndagstur.