Blåisvandring i Eventyrisen

Blåisvandring i Eventyrisen på Svellnosbreen - DNT Basecamp Jotunheimen 2019

Vi var 12 stk, hvorav 2 turledere/breførere, som onsdag morgen kjørte den timelange kjøreturen fra basecamp ved Krossbu til Spiterstulen. Dagens turmål er blåisvandring i Eventyrisen, et område av Svellnosbreen kjent for flotte is-formasjoner. For noen av oss er dette første gang på bre mens andre har litt mer erfaring. For meg blir det min andre tur på bre siden jeg dagen før gikk til Storebjørn fra Krossbu over Smørstabbrean. Det var en tur preget av skodde og dårlig sikt, så lettelsen var stor når solen endelig skinte da vi ankom Spiterstulen.

Ved Spiterstulen fylte vi på med vann og solkrem før vi begynte den snaut to timer lange anmarsjen opp til Svellnosbreen. Turen begynte relativt flatt innover dalen før vi tok av mot vest da vi stod overfor Styggehøe. Stien fulgte deretter nordsiden av dalen til en improvisert bro over en smeltevannselv som kom ned fra Svellnosbreen. Elva var ganske stri, men alle klarte seg over med relativt tørre sko. Etterhvert kom vi opp på en morene som ledet oss opp til breen.

Da vi kom frem til breen tok vi en liten pause for mat og å skifte til bre-utstyr: På med klatresele, stegjern og hjelm, og til tross for det varme været skiftet vi til skalljakke og -bukse.

En av tingene som er spesielt med isbreer er at det over tid samles opp ganske mye organisk materiale på overflaten. Dette er for det meste rester etter døde planter, men også døde smågnagere så som lemen. Siden dette ikke absorberes av jord og vegetasjon på samme måte som ellers i naturen tar det ganske langt tid før det forsvinner. Dette gjør ikke bare at det finnes mye bakterier på isen, men smågnagere som har dødd på isen kan være bærere av sykdommer. Derfor er det viktig å huske to ting: ikke drikk vann fra breen og ikke gå med eksponert hud. Det er fort gjort å få et kutt på en skarp isbit eller lignende som lett kan bli infisert.

Foto: Jarle Kalberg

Med stegjern, hjelm og klatresele på og isøks i handa var vi klar for å gå inn på isen. Vi hadde delt oss i to taulag à 6 pers. Brefører knyttet seg inn på tauet først, og deretter knyttet vi andre oss inn med ca 2-3 meters mellomrom. Så lenge vi gikk på breen holdt vi tauet relativt stramt mellom oss slik dersom en av oss var uheldig å falle i en sprekk kunne vi andre raskt bremse fallet.

Å gå inn på breen var som å gå inn i en annen verden. Store tårn av blåis ruvet over oss mot den blå himmelen, og under oss kunne vi høre smeltevannet i de dype sprekkene i isen. Og bortsett fra knasingen fra stegjern var det ganske stille.

Etterhvert som vi gikk lenger inn på breen fant vi også tuneller i blåisen som var akkurat store nok for en person å klemme seg gjennom. Det er utrolig hvor blå og klar isen er når man bare kommer et lite stykke under den ellers hvite overflaten.

Foto: Jarle Kalberg

Etter å ha gått noen timer i dette spektakulære landskapet gikk vi tilbake til der vi gikk inn på isen. Skiftet tilbake til shorts og begynte turen tilbake til Spiterstulen. Vel nede ved turisthytta avsluttet vi turen med et velfortjent bad i elva før kjøreturen tilbake til Krossbu.

Brevandringen i Eventyrisen var en opplevelse for en bre-fersking som meg. Det å være med på en brevandringstur med dyktige breførere fra DNT var en meget positiv opplevelse og er absolutt noe jeg vil anbefale andre. Det er ikke en tur som krever særlig mye forkunnskap, og utstyret som behøvdes kan som regel lånes fra DNT. Det eneste som kreves er at man er i relativt grei form og at man respekterer at isbreen krever litt andre forhåndsregler en det en vanlig tur i fjellet gjør.